20 грудня 2017
Уряд поставив на меті створення в Україні комфортних умов ведення бізнесу. Для цього Кабінет Міністрів розробив і вже втілює в життя покроковий план реформування взаємовідносин держави і суб’єктів підприємницької діяльності.
Система проведення перевірок має бути змінена, тому що:— чинна система неефективна: контролери штрафують, а не ліквідують порушення:
— контролери визначають, що перевіряти, на свій розсуд, не враховуються реальні загрози для довкілля і людей;
— немає чіткої відповіді на питання: «Що конкретно має перевірятись?», «Як часто мають перевірятися підприємства?», а це породжує корупцію.
Ініціатива КМУ — зробити з контролюючих органів не каральну машину, а консультантів бізнесу, які допомагають запобігти нанесенню шкоди життю та здоров’ю громадян або довкіллю.Для цього будуть чітко визначені предмет і частота перевірок. Буде сформовано індивідуальний перелік вимог для кожного виду бізнесу — так званий чек-ліст. Це означає, що замість тисячі сторінок профільних законодавчих актів підприємцю потрібно буде вивчити всього один документ, в якому зібрані конкретні вимоги до ведення конкретного виду бізнесу. За таким чек-листом підприємець зможе сам себе перевірити, чи правильно організований його бізнес. Крім того, він буде чітко знати, що саме перевірятиме і контролер: ревізор не зможе перевірити більше (чи менше), ніж міститься в чек-листі. Чек-ліст буде генеруватись автоматично на підставі даних про виявлені ризики, що має остаточно ліквідувати корупцію серед контролерів. Контролюючі органи мають затвердити прозорі правила встановлення ризиковості підконтрольних видів підприємницької діяльності. Частота проведення перевірок залежатиме від ступеню ризиковості бізнесу.
Всі дані про перевірки та їх результати будуть відкритіНа єдиному ресурсі будуть зібрані плани перевірок, вимоги до бізнесу, результати перевірок, санкції і результати оскарження. Відтак, кожний підприємець знатиме, хто і коли має прийти з плановою перевіркою, і зможе сам проконтролювати, чи не допущено порушень при організації перевірки.
Реформа державного контролю не означає зниження вимог до безпеки бізнесу по відношенню до людей і довкілля. На наступний рік продовжено дію мораторію на проведення перевірок. Але тепер цей мораторій буде враховувати як інтереси бізнесу, так і інтереси потенційних споживачів. Тому Уряд вирішив вивести з-під дії мораторію 13 контролюючих органів, зокрема, органи ветеринарного контролю Держпродспоживслужби та Державну інспекцію ядерного регулювання.
Спрощення умов ведення бізнесуНа урядовому засіданні також скасовано низку застарілих нормативів: 19 постанов уряду, 315 наказів міністерств і відомств. Запропоновано скасувати 6 указів Президента.
Збільшено ліміт операцій для застосування реєстраторів розрахункових операцій (РРО)Річний граничний обсяг операцій, який потребує застосування РРО, збільшується в 2,5 раза — з 200 тисяч гривень до 500 тисяч гривень. Для підприємців використання РРО має бути дешевим і зручним. Держава ж отримає можливість реально контролювати обіг коштів підприємства, аби уникнути сірого імпорту мінімізації оподаткування. Відповідна зміна до постанови КМУ ліквідує необґрунтовані витрати бізнесу на придбання РРО і подачу звітності. Зокрема, дозволить суб’єкту господарювання зекономити 22,7 тисячі гривень.
Скасовуються застарілі штрафи за перевищення ліміту обігу готівкиОскільки нині діє мораторій на проведення перевірок, ці види штрафів не застосовуються. Зокрема, запропоновано скасувати штрафи за: перевищення лімітів залишку готівки в касах, витрачання готівки на зарплату, нецільове використання отриманої в банку готівки та інше.
Спрощується відкриття іноземних представництв фірм і банківУряд пропонує ліквідувати зайву погоджувальну ланку: придбання, ремонт, оренду приміщення вже не потрібно буде погоджувати з Гендирекцією по обслуговуванню іноземних представництв.
Забезпечення підприємств, що виробляють лаки, фарби, сировиноюУряд запропонував розширити перелік компаній, які отримують квоти на ввезення сировини для хімічних комбінатів без сплати акцизу. Це сприятиме зростанню обсягів виробництва і підвищенню конкурентоздатності вітчизняної продукції.
Пришвидшуються митні процедури в портахЗараз без попередньої електронної декларації наявного вантажу іноземним судам не дозволяється заходити в акваторію порту. За новими правилами судно зможе заходити в порт, а товар з нього буде вивантажуватись через 24 години після надання електронної декларації. Таким чином буде мінімізований людський фактор, що сприятиме зменшенню корупції.
Скасовується вимога проводити переоцінку запасів корисних копалин кожні 5 роківПункт 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин зобов’язує надрокористувачів проводити повторну державну експертизу та оцінку запасів родовищ корисних копалин кожні 5 років експлуатації ділянки надр незалежно від зміни обсягу запасів вуглеводнів. Монопольне право на проведення такої переоцінки має Державна комісія України по запасах корисних копалин. Скасування обов’язкового проведення повторної експертизи зменшить витрати бізнесу.
Департамент інформації та комунікацій з громадськістю Секретаріату Кабінету міністрів України