back

На часі реформа місцевого самоврядування

25 квітня 2013

Закон визначає місцеве самоврядування як гарантоване державою право та реальну здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста — самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Його становлення в Україні відбулось із закріпленням цього інституту в Конституції 1996 року, прийняттям у 1997-му базового Закону

«Про місцеве самоврядування в Україні», ратифікацією Європейської хартії місцевого самоврядування.

Сьогоднішній стан місцевого самоврядування не відповідає вимогам часу, є недостатнім і, як зазначив Президент України на засіданні Ради регіонів 21 березня 2013 року: «Правове регулювання та сама практика місцевого самоврядування не задовольняють сучасних потреб України», що нинішня система самоврядування на місцях є неефективною і суттєво стримує розвиток України, а також заважає євроінтеграції.

Очевидність проблеми підтверджують такі дані: з майже 12 тис. територіальних громад більш як половина має чисельність жителів менш як 3 тис. осіб, з них 4809 громад – менш як 1 тис. осіб, а 1129 громад – менш як 500 осіб, у більшості з яких не утворено відповідно до законодавства виконавчих органів місцевих рад, немає бюджетних установ, комунальних підприємств тощо. Органи місцевого самоврядування таких громад фактично не можуть здійснювати надані їм законом повноваження. Дотаційність 5419 місцевих бюджетів становить понад 70 відсотків, 483 територіальні громади на 90 відсотків утримуються за рахунок коштів державного бюджету.

Питання змін системи місцевого самоврядування стоїть вже давно. Над проблемою реформування билися багато років, практично всі роки незалежності. Говорили дуже багато, але практично тупцювали на місці. Було багато варіантів і спроб щось змінити. Це стосується спроб проведення адміністративної реформи в 1998-2000 роках, прийняття нової редакції закону про місцеве самоврядування в 2001-2003 роках; так званого другого етапу конституційної та адміністративно-територіальної реформ в 2004-2006 роках. В 2007 році утворено Міністерство регіонального розвитку та будівництва України, в наступні роки проводилась певні кроки щодо розробки проектів Концепції реформи адміністративно-територіального устрою України та Концепції реформи місцевого самоврядування України.

Серед основних причин нереалізації державних рішень щодо проведення реформування місцевого самоврядування були брак політичної волі керівництва держави та неузгодженість позицій щодо його проведення, незацікавленість у проведенні реформи представників місцевого самоврядування та відсутність достатньої підтримки у населення.

У вересні 2011 р. Президент України Віктор Янукович доручив Уряду підготувати пропозиції щодо реформи місцевого самоврядування і територіальної організації влади. У Посланні Президента України «Про внутрішнє та зовнішнє становище України в 2012 році» чітко дано орієнтири майбутньої реформи місцевого самоврядування: розширення прав територіальних громад (міст, сіл), бюджетна децентралізація та реформа системи публічних послуг (адміністративних, соціальних та комунальних).

Національним планом дій на 2011 рік щодо впровадження Мінрегіону було доручено розроблення проекту Закону України «Про об’єднання територіальних громад», який у 2012 році було подано на розгляд Верховної Ради України.

На сьогодні розроблено проект Концепції. Це було здійснено на виконання Програми економічних реформ на 2010 - 2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» з урахуванням експертного висновку Програми Ради Європи «Посилення місцевої демократії та підтримка реформ місцевого самоврядування в Україні» щодо відповідності національного законодавства України положенням Європейської хартії місцевого самоврядування. На даний час сформувався громадський консенсус щодо необхідності проведення реформи місцевого самоврядування та визначена загальна модель реформи, триває доопрацювання проекту Концепції.

Наступний етап реалізації реформи місцевого самоврядування – широке обговорення напрацьованих положень Концепції. Як зазначив Президент України необхідно розпочати широку дискусію навколо напрацьованого проекту Концепції, «…забезпечити врахування всіх пропозицій, що будуть висловлені нашими співгромадянами».

Альтернативи реформі немає, це історичний шлях, яким має пройти Україна як демократична європейська держава. Реформа місцевого самоврядування - це іспит на зрілість для влади і суспільства, але ми успішно його складемо.

В районі триває процес обговорення Концепції місцевого самоврядування. Органи місцевого самоврядування вивчають проект Реформи та вносять свої пропозиції, щодо запропонованої моделі.

https://legalaid.gov.ua/